Czy już niedługo będziemy mogli mówić, że żyjemy w metropolii? Wszystko na to wskazuje. Po XI Metropolitalnym Spotkaniu Noworocznym (Metropolia Gdańsk-Gdynia-Sopot) poinformowano, że głosowanie nad ustawą odbędzie się już niebawem. Jakie będą z tego korzyści?
W lutym 2024 r. projekt ustawy metropolitalnej dla Pomorza trafił do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Na ręce wiceministra złożyli go wspólnie wojewoda pomorska, marszałek województwa pomorskiego, przewodniczący Związku Uczelni w Gdańsku oraz samorządowcy z OMGGS. To część drogi legislacyjnej dla ustawy, o którą wójtowie, prezydenci, burmistrzowie i starostowie zabiegają już od ośmiu lat.
XI Metropolitalne Spotkanie Noworoczne: ustawa metropolitalna dla Pomorza
W poniedziałek, 20 stycznia 2025 r. w bibliotece Uniwersytetu Gdańskiego spotkali się samorządowcy z OMGGS, a także przedstawiciele świata biznesu, gospodarki i nauki, pomorscy parlamentarzyści, przedstawiciele rządu RP – wszyscy, którzy skupieni są wokół idei pomorskiej metropolii i pracujący na rzecz jej prawnego usankcjonowania. Po spotkaniu poinformowali o tym, iż ustawa niebawem trafi pod głosowanie w Sejmie RP.
– Jesteśmy na finiszu prac nad ustawą metropolitalną dla Pomorza. Ostatnie miesiące to intensywna praca. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli powiedzieć, że jest sukces i ustawa zostanie przegłosowana w sejmie. Wiosna będzie nasza – mówił wiceminister w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański.
Korzyści z ustawy metropolitarnej dla Pomorza
Projekt ustawy dla Pomorza określa główne zadania związku metropolitalnego, wśród których są: transport zbiorowy, przebieg dróg, strategia, planowanie przestrzenne, promocja, ochrona środowiska i adaptacja do zmian klimatu. Projekt zawiera również dwa zasadnicze zapisy: udział powiatów w związku metropolitalnym oraz możliwość włączenia do metropolii samorządów, które leżą poza granicami województwa pomorskiego.
Jak zapewniają członkowie Metropolii Gdańsk-Gdynia-Sopot, ustawa ta, to przede wszystkim korzyści dla wsi i małych miast.
– Dodatkowe fundusze dla Pomorza pozwolą na koordynację działań transportowych – na zakup dodatkowych autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów, a także na stworzenie nowych połączeń i koordynację budowy priorytetowych dla metropolii dróg. Bez ustawy metropolitalnej nie będzie można dostatecznie zadbać o mieszkańców najmniejszych miejscowości i walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym, które jest jednym z największych wyzwań naszego kraju – czytamy na stronie OMGGS. – Za inwestycjami w transport idzie poprawa dostępności do specjalistycznych usług lekarskich, szkół, uczelni, instytucji kultury i miejsc pracy. Dodatkowy budżet przełoży się także na wspólną promocję zagraniczną atutów gospodarczych i turystycznych naszych miast i gmin.
Członkowie OMGGS
MIASTA:
- Gdańsk
- Gdynia
- Gniew
- Hel
- Jastarnia
- Kartuzy
- Krynica Morska
- Lębork
- Malbork
- Nowy Dwór Gdański
- Nowy Staw
- Pelplin
- Pruszcz Gdański
- Puck
- Reda
- Rumia
- Skarszewy
- Sopot
- Sztum
- Tczew
- Wejherowo
- Władysławowo
- Żukowo
POWIATY:
- Powiat gdański
- Powiat kartuski
- Powiat lęborski
- Powiat malborski
- Powiat nowodworski
- Powiat pucki
- Powiat sztumski
- Powiat tczewski
- Powiat wejherowski
GMINY:
- Cedry Wielkie
- Chmielno
- Gniewino
- Kolbudy
- Kosakowo
- Lichnowy
- Linia
- Liniewo
- Luzino
- Łęczyce
- Miłoradz
- Ostaszewo
- Pruszcz Gdański
- Przodkowo
- Przywidz
- Pszczółki
- Puck
- Sierakowice
- Somonino
- Stegna
- Stężyca
- Subkowy
- Suchy Dąb
- Sulęczyno
- Szemud
- Sztutowo
- Tczew
- Trąbki Wielkie
- Wejherowo