Nowoczesny dworzec PKP w Mrzezinie: gdzie historia spotyka współczesność

  • 7 maja, 2025

Mrzezino w gminie Puck zyskało kolejny powód do dumy. Po ponad roku prac modernizacyjnych, dworzec kolejowy w Mrzezinie, który pamięta początki XX wieku, został oddany do użytku w zupełnie nowej odsłonie. To nie tylko rewitalizacja zabytkowego obiektu, ale również krok w kierunku nowoczesności, komfortu i ekologii. Dzięki inwestycji Polskich Kolei Państwowych S.A. podróżni mogą teraz cieszyć się przestrzenią przyjazną, funkcjonalną i dostępną dla wszystkich.

Historia dworca w Mrzezinie

Dworzec w Mrzezinie powstał na początku XX wieku, towarzysząc linii kolejowej z Redy do Pucka, która w 1922 roku została przedłużona aż do Helu. Przez dziesięciolecia służył jako ważny punkt na mapie komunikacyjnej regionu, łącząc mieszkańców i turystów z nadmorskimi miejscowościami. Dziś, mimo upływu lat, dworzec nadal pełni swoją rolę, zatrzymując się tu wiele pociągów regionalnych kursujących z Gdyni do Władysławowa i Helu.

Przebudowa dworca w Mrzezinie: nowoczesność i komfort

Przebudowa dworca w Mrzezinie to kolejna inwestycja zrealizowana przez PKP S.A. w województwie pomorskim. Na początku kwietnia br. udostępniliśmy podróżnym także historyczny dworzec w Wejherowie. Dzięki temu naszym dworcom nie tylko przywracamy historyczną świetność, ale przede wszystkim stają się one nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

Całkowicie nowy wygląd zyskała elewacja dworca, wykończona szaro-beżowymi płytkami elastycznymi. Duże przeszklenia doświetlają wnętrze poczekalni, a budynek został rozbudowany o nową wiatę, pod którą znajdują się poczekalnia letnia i stojaki rowerowe. Na elewacji pojawiły się nowe zegary oraz napisy przestrzenne z logotypem PKP S.A. i nazwą stacji.

Wnętrze dworca w Mrzezinie: minimalizm i funkcjonalność

Wnętrze dworca zaprojektowano minimalistycznie i nowocześnie. Klimatyzowana poczekalnia wyposażona jest w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice informacyjne, zegar oraz toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki wyeliminowaniu barier architektonicznych budynek stał się bardziej dostępny dla wszystkich grup podróżnych.

Ekologia i inteligentne rozwiązania

Modernizacja dworca to nie tylko kwestia estetyki i komfortu, ale również dbałość o środowisko. Na dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne, które produkują „zieloną energię”. Budynek wyposażono także w energooszczędne oświetlenie oraz pompę ciepła. Nowoczesne systemy bezpieczeństwa i inteligentne systemy zarządzania budynkiem sprawiają, że dworzec jest nie tylko przyjazny dla środowiska, ale również bezpieczny i funkcjonalny.

Otoczenie dworca w Mrzezinie: nowe chodniki i miejsca parkingowe

Zmieniło się również otoczenie dworca. Powstały nowe chodniki i nawierzchnia drogi dojazdowej, a w sąsiedztwie budynku wygospodarowano 6 miejsc parkingowych. Pojawiły się także nowe elementy małej architektury oraz uporządkowana zieleń, co sprawia, że cały teren stał się bardziej przyjazny i estetyczny.

Koszt inwestycji i wsparcie unijne

Koszt przebudowy dworca w Mrzezinie wyniósł 4,49 mln zł brutto. Inwestycja została zrealizowana przez Polskie Koleje Państwowe S.A., a projekt przebudowy opracowała pracownia Buden. Wykonawcą prac budowlanych była firma 3JM Michał Bryłka z Kwidzyna. Opracowanie dokumentacji projektowej dofinansowano ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.