Urząd Morski w Gdyni poinformował o zakończeniu prac związanych z inwestycją „Przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze” (na wysokości ulicy Bałtyckiej). Co dała inwestycja o wartości niemalże 10 mln zł w nadmorski klif?
Jak informuje UM w Gdyni, wykonane prace zwiększyły ochronę podstawy klifu przed niszczącym działaniem morza, a także zwiększyły stateczność zbocza, eliminując jego dalsze osuwanie. Inwestycja zrealizowana została w ramach „Programu ochrony brzegów morskich”, finansowanego z budżetu państwa, a jej całkowity koszt to prawie 10 mln zł.
– Klif w Jastrzębiej Górze, z racji swojego położenia, narażony jest na silną erozję od strony morza oraz procesy osuwiskowe. Postępująca erozja zagrażała bezpieczeństwu budowli, usytuowanych na jego koronie – tłumaczy dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. – Inwestycja polegała na wykonaniu u podnóża skarpy, od strony północnej, palisady z pali wierconych, zwieńczonej oczepem żelbetowym z narzutem kamiennym od strony wody. Zbocze skarpy zostało również wzmocnione gwoździami gruntowymi i oblicowaniem z siatki stalowej z matą wegetacyjną, pozwalającą na zazielenienie się zbocza, co już zaczyna być widoczne.
Łącznie zabezpieczono skarpę o powierzchni około 2700 m2 na odcinku o długości około 100 metrów. Całość lada chwila pokryje trawa, a w części, która była umacniania – łąka kwietna.
– Ta inwestycja była konieczna ze względu na ochronę klifu i znajdujących się na nim zabudowań – tłumaczy burmistrz Władysławowa Roman Kużel. – Dzięki przeprowadzonym pracom spodziewamy się znacznego zmniejszenia procesu erozji, co zapewni długoterminową ochronę tego obszaru.
Jak przebiegały prace związane z umocnieniem klifu w Jastrzębiej Górze?
Prace na klifie w Jastrzębiej Górze rozpoczęto pod koniec roku 2022, a zakończono pod koniec lipca 2024 r. Najpierw wykonano platformę z materacy z geowłókniny, wypełnionych kamieniami o różnych frakcjach. W poszczególnych warstwach zastosowano kamień od 16 do 350 mm. Na placu budowy zamontowano wieżę o wysokości około 10 m, by móc ciągle monitorować stateczność skarp w trakcie prowadzenia prac. Na wieży zainstalowano tachimetr (optyczny instrument geodezyjny przeznaczony do pomiaru kątów poziomych, kątów pionowych oraz odległości), wykonujący pomiary w odstępach czasowych co 30 minut w 16 punktach wyznaczonych na skarpie.
W drugim etapie prac wykonano palisadę żelbetową – 91 sztuk pali o średnicy 630 mm i długości 15 metrów wykonano w odstępach osiowych co 1 metr. Na palisadzie wykonano oczep żelbetowy o wymiarach 100 na 80 cm i długości około 90 m. W oczepie wykonano otwory przelotowe z rur z tworzywa sztucznego pod przyszłe, ewentualne zakotwiczenie konstrukcji.
Realizacja robót wymagała szczególnej organizacji budowy, uwzględniającej potencjalne zagrożenia, związane m.in. z tym że prowadzone one były na skarpach o znacznych wysokościach, co wiązało się z ryzykiem lokalnej utraty stateczności. Dodatkowo, w związku z tym, iż dolna półka palisady znajduje się na plaży, w trakcie wysokich stanów morza, konieczne było szybkie wyprowadzanie sprzętu, materiałów i ludzi poza obszar falowania.
– Jednym z głównych wyzwań dla wykonawcy było prowadzenie prac na czynnym osuwiskowo terenie – mówi kierownik robót wykonawcy firmy WMW Marek Pestilenz i Wojciech Pestilenz Sp. j. Justyna Bławat. – Realizacja wymagała w związku z tym przestrzegania ściśle określonych zasad, takich jak odpowiednia kolejność wykonywanych prac, czy ciągła obserwacja odczytów z zamontowanego tachimetru, by w razie niepokojących ruchów skarpy móc natychmiast odpowiednio zareagować.
Po wykonaniu palisady oraz oczepu na całym odcinku rozpoczęto prace związane z wykonaniem narzutu kamiennego od strony wody. Narzut wykonano od rzędnej minus 4 do plus 6,20 metra, a urobek pozyskany w trakcie wykonywania wykopów wykorzystano do lokalnego poszerzenia plaży. Narzut wykonano z kamieni frakcji od 250 kg do 5 ton.
– Kolejną trudnością był dostęp do miejsca prowadzonych prac – dodaje Justyna Bławat. – Całość realizacji wymagała dojazdów plażą, co wiązało się z koniecznością zastosowania niestandardowych rozwiązań sprzętowych, takich jak na przykład: gruszka do betonu zamontowana na samojezdnym podwoziu gąsienicowym, czy na wozidle.
Jednocześnie z pracami prowadzonymi na poziomie platformy dolnej, rozpoczęto zabezpieczania samej skarpy. Na tym etapie wykonano gwoździe gruntowe o długościach 3, 12 oraz 18 metrów i pochyleniu 30 stopni. Na zagwoździowanej i wyprofilowanej skarpie ułożono w odpowiedniej kolejności: biowłókniny, matę antykorozyjną oraz siatkę o wysokiej wytrzymałości. Całość, połączona z gwoździami, stanowi pełne zabezpieczenie skarpy.
Przebudowa umocnienia brzegowego w Jastrzębiej Górze – WIDEO
Źródło: www.umgdy.gov.pl/