PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podpisali list intencyjny, który dotyczy współpracy przy rewitalizacji infrastruktury kolejowej w regionie. W planach m.in. rozbudowa linii kolejowej z Redy do Helu.
We wtorek, 22 października 2024 r. przedstawiciele pomorskich władz samorządowych, PKP S.A. i Ministerstwa Infrastruktury podpisali list intencyjny o współpracy przy rewitalizacji linii kolejowych w regionie. W planach m.in.
- rozbudowa linii Reda-Hel,
- przywrócenie pociągów na trasach Kartuzy-Lębork i Lipusz-Bytów-Korzybie,
- gotowość budowy nowej linii Choczewo-Łeba, która miałaby usprawnić dostęp do placu budowy elektrowni jądrowej.
Intencje są, potrzeba jedynie zdobyć środki finansowe na realizację intencji. Jeśli to się uda, to w planach jest rozbudowa linii komunikacyjnej nr 213 Trójmiasto-Hel, która zakłada:
- uruchomienie na linii kolejowej nr 213 mijanek Hel Bór i Chałupy,
- poszerzenie obecnego i budowy nowego peronu na stacji Władysławowo,
- opracowanie dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., sygnatariusze listu intencyjnego wyrażają wolę współpracy w związku z planowanymi na terenie Pomorza inwestycjami na liniach kolejowych.
- Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podejmą działania na rzecz zidentyfikowania źródeł finansowania, pozwalających na realizację prac budowlanych związanych z przywróceniem ruchu kolejowego wraz z przebudową obiektów infrastruktury transportowej na linii nr 229 na odcinku Kartuzy-Sierakowice-Lębork; rozbudową linii nr 213 w ramach linii komunikacyjnej Trójmiasto-Hel.
- Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podejmą działania w celu przywrócenia ruchu kolejowego wraz z przebudową obiektów infrastruktury transportowej na linii nr 212 na odcinku Lipusz-Bytów-Korzybie.
- PLK SA deklarują gotowość do realizacji prac budowlanych, mających na celu usprawnienie dostępu do placu budowy elektrowni jądrowej: na nowej linii kolejowej z Choczewa do Łeby; na linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy-Sierakowice-Lębork, w przypadku jej identyfikacji jako inwestycji towarzyszącej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących.
- W przypadku otrzymania środków finansowych, PLK SA będą także gotowe do podjęcia działań, zmierzających do:
– uruchomienia na linii kolejowej nr 213 mijanek Hel Bór i Chałupy, poszerzenia obecnego i budowy nowego peronu na stacji Władysławowo oraz opracowania dokumentacji projektowej i pozyskania decyzji administracyjnych dla modernizacji i rozbudowy odcinka linii nr 213 od stacji Reda do przystanku Władysławowo Port;
– prac budowlanych na linii nr 212 na odcinku Lipusz-Bytów-Korzybie (w sytuacji pozytywnego wyniku analiz formalno-prawnych dotyczących statusu linii) tak, aby w powiązaniu z modernizowaną obecnie linią kolejową nr 201 na odcinku Maksymilianowo-Kościerzyna-Gdynia Główna umożliwić realizowanie przewozów na trasie Bytów-Lipusz-Kościerzyna-Gdańsk. - W przypadku pozyskania środków finansowych, PKP S.A. deklaruje m.in. gotowość do realizacji prac inwestycyjnych lub estetyzacji wybranych obiektów dworcowych na wymienionych wcześniej liniach kolejowych. Pomorski Urząd Wojewódzki w Gdańsku, po zakończeniu wymienionych inwestycji, podejmie działania związane z organizacją przewozów kolejowych – adekwatnie do możliwości finansowych i potencjału ekonomicznego każdej z linii, w skali nie mniejszej, niż przewidziana została w Planie Transportowym dla Województwa Pomorskiego.
- Ministerstwo Infrastruktury, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz PKP S.A. zadeklarowały ponadto podjęcie wspólnych działań zmierzających do usamorządowienia spółki PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o.