Dworce w Pucku i Helu już po przebudowach. Wyremontowane, nowoczesne i komfortowe budynki będą ułatwiać pociągowe podróże

  • 22 grudnia, 2023

Można powiedzieć, ze to fantastyczny prezent na Święta Bożego Narodzenia 2023 nie tylko dla podróżujących do powiatu puckiego, lecz także dla jego mieszkańców. Po dworcach: we Władysławowie oraz w Kuźnicy, dworce w Helu oraz w Pucku doczekały się (w połowie grudnia 2023 r.) zakończenia solidnych remontów.

Dworzec PKP w Helu

Jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce odzyskał swój historyczny wygląd: od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę, a renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca (od peronów) oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Stworzono także (pod wiatą od strony peronów) kącik dla najmłodszych pasażerów kolei: dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki.

Na wszystkich pasażerów zdążających na Początek Polski pociągiem, czeka nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.

– Hel to kolejny dworzec na Półwyspie Helskim, który otworzyliśmy w tym roku dla podróżnych po przebudowie. Dzięki zakończonej inwestycji jego elewacja odzyskała historyczny charakter, odbudowaliśmy również wiatę przylegającą do budynku. Cieszy jednak przede wszystkim to, że pasażerowie zyskali nowoczesną i komfortową przestrzeń obsługi podróżnych, która jest dostępna również dla osób z niepełnosprawnościami. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie będzie dobrze służył pasażerom – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Przebudowa dworca w Helu trwała prawie półtora roku, a została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Łączny koszt przebudowy dworca w Helu wyniósł 10,03 mln zł brutto. W przebudowę zainwestowały Polskie Koleje Państwowe S.A., projekt przebudowy wykonała pracowania MERITUM PROJEKT Marek Myrcik, a wykonawcą robót budowlanych było konsorcjum firm w składzie Sobin sp. z o. o. z siedzibą w Gdańsku (Lider konsorcjum) oraz Kamaro spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. z siedzibą w Gdańsku.

Dworzec PKP w Pucku

Podróżni zmierzający do i z Pucka ponad dwa lata czekali na zakończenie remontu dworca w Pucku. Pochodzący z 1928 roku dworzec w Pucku przeszedł prawdziwą przemianę. Wyższej części budynku przywrócono ceglany wygląd, natomiast niższą parterową, w której mieściła się dawniej ekspedycja kolejowa, odbudowano od podstaw, otynkowano i pomalowano na biało. Zyskała ona również aluminiowo-szklaną fasadę. Na elewacji pojawiły się nowe podświetlane szyldy z napisem „dworzec kolejowy” od strony miasta i z nazwą miejscowości od peronów, a także zegary. Budynek zyskał również iluminację nocną.

We wnętrzu na pasażerów czeka całkowicie na nowo zaaranżowany hol oraz poczekalnia sezonowa. Obydwie przestrzenie urządzono nowocześnie oraz utrzymano w modnych odcieniach bieli i szarości. Ciekawostką jest posadzka z odtworzonymi na wzór historycznych białymi i czarnymi płytkami z geometryczną bordiurą (element ozdobny podłogi), a także wyeksponowanie pomalowanej na szaro cegły w górnej części ścian. Uwagę zwracają podwieszane do sufitu, nowoczesne i kwadratowe oprawy oświetleniowe. Hol i poczekalnię wyposażono również w metalowe ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i  odjazdów pociągów. W pobliżu zlokalizowano toalety. W budynku dworca przewidziano także pomieszczenia na wynajem: prawie 200-metrowy lokal na parterze, w miejscu dawnej ekspedycji oraz pomieszczenia biurowe na piętrze budynku.

– Puck to kolejny ważny dworzec w województwie pomorskim, którego przebudowę zakończyliśmy w tym roku. Dzięki niej budynek nie tylko odzyskał swój historyczny wygląd, ale również stał się obiektem komfortowym, bezpiecznym i dostępnym dla wszystkich pasażerów. Jestem przekonany, że będzie on dobrze służył wszystkim podróżnym – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Przebudowa dworca w Pucku została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Koszt przebudowy dworca w Pucku to 11,6 mln złotych brutto. W pucki dworzec zainwestowały Polskie Koleje Państwowe S.A., roboty wykonało konsorcjum firm PBE ELBUD GDAŃSK S.A. i Modanta Sp. z o.o. z Zielonki, a projekt przebudowy dworca przygotowała pracownia architektoniczna TPF Sp. z o.o.